Depressed by Your Own .

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Bila setiap kali liqo , selalu nye aku adalah orang yang paling bersemangat sekali nak menyampaikan . 
Tapi hari ini , diri ana tidak sebegitu lagi . 

" Semua orang da baca ke surah An-Nazi'at ? "
" Akak , saya tak baca lagi akak . saya tak sempat , saya ada ni tadi , pastu saye pegi , bla bla bla . . . . "
" Eyh , bukan awak dah dapat ke ? ni just recape je . "
" eyh yeke yana ( ex-liqo ) ? kita ade dapat ke ?"
" Ade laa myra "
. . . . . . . . . . . . . . . . . 

Then , semua orang sampaikan apa yang telah diamanahkan , 
Aku , ,adalah orang yang paling tak suka bila buat kerja last minit . 
Tapi hari ini , aku sendiri telah melakukan nye . 
Apa yang  telah aku lakukan selama seminggu sebelum Liqo ni ?
apa je yang da kau isi ?
mane pergi mutab'ah amal yang sebelum ni kau ikot je ?

**********

Hati berkata , " Tu lah kau , kesibukan kau berdakwah ni menyebabkan kau lalai segala-galanya ! "
Di sudut hati yang lain pula kata , " Eyh , aku buat perkara baik la . Tak mungkin ! "
Di celah sudut hati yang lain pula berkata , " Kau da betul2 bertaubat ke myra ? Entah2 , apa yang kau dapat selama ni tersekat dek kerana dosa kau . " 

*********

" Mu'ayid ? ape tu ? "
" Bazlu ? haaa ? ape tu ? "
( ahli liqo qodoyah ) " Hari ni saya lalai sangat , hari ni saya lalai bangun malam , Allah nak tunjuk something kat saya "
Aku berkata dalam hati , " Dia tak bangun malam sehari da menangis bagai hilang anak , aku ? "

***********

3 situasi yang hari ni buat aku moody sepanjang liqo .
Allah banyak kali tunjuk pada aku , 
Tapi aku ?
Tak bergerak walau seinci ,
Tapi masih ada hati nak menyampaikan pada adik-adik , 
Allah tutup pintu hati aku ke ?
ke Allah akan tutup hati adik-adik aku ? 

Aku tak salahkan mereka , tapi aku salahkan diri aku sendiri . 
bodoh nye aku ! bodoh nye aku masih terkatik-katik dalam mengejar ilmu tapi tidak terkatik-katik mengejar pahala dari Allah .
Apa  yang aku buat selama ni ? 
Apa yang kau buat selama ni myra ? ape ??
apa yang dah kau berikan pada Allah ??

Aku rasa aku datang Jordan ni , macam hanya mengambil dan membuang , 
Semua orang ingat apa yang telah dia dapat dalam liqo sebelum , 
aku sering kali bertanya , kenapa aku tak ingat ea ? 
aku ni makin semut banyak sangat ke ??
Kenapa semua orang boleh tahu surah tu dari mana ?
Eyh , kenapa semua orang ada masa buat macam2 ea ???

ARGHHHHHH !!!
 Persepsi terlalu banyak tapi amalan dan pembaik pulih nye tidak bergerak !! 


Andai semua orang tahu masalah aku , 
Andai semua orang dapat bantu aku , 
Andai semua orang merasai apa yang aku rasa , 
Andai mereka tahu aku ini seorang yang Jahil , Hina , lagi Keji pada dulu kala . 

Sesungguhnya aku selama ini ditutupi dengan topeng hipokrit semata-mata .

Bantu lah aku wahai sahabat yang berada disekeliling aku , 
Bantu lah aku , pulihkan kembali hati yang sedang penuh , reput dengan kehitaman jahiliyah ini , 
Bantulah aku melaju seperti kalian , 
Bantulah aku merasai 'izzah dalam Iman dan Islam itu , 

Allahu rabbi , Allah yang Maha Mengetahui setiap inci perlaku yang hamba-hambaMu perbuat , 
Allah yang Maha Mengampuni setiap dosa hambaMu , 
Temukan lah aku kembali dengan cahaya Hidayah Mu , 
Temukanlah aku kembali peluang kedua dari Mu , 
Tiada apa yang ku pinta , tetap teguh kanlah aku dalam jalan ini . 
Hanya ini sahaja tali penyelamat aku . 

Allah . ~ 



1 comment:

dayang selasih said...

mira :)
semoga tabah.
sebab Allah kan ada.
husnudzon dgn Allah