"Ditarik telinga oleh MakCik Tarbiyah"

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

krik .. krik ..krik .. krikk ..krikk .. krikk 

cengkerik berbunyi . 


Dah lama tak hupdate blog kesayangan ni , 
hari tu sempat tukar background je . 

okeh , title post aku tu mesti korang penah dengar kan ? 
of course la , bagi sesiapa yang selalu bace blog PakCik Inchi kita tu , 
Perkataan ni selalu diulang-ulang oleh PakiCik tu .

Cakap pasal PakCik Inchi tu , 
Aku baru sahaja habis baca entry PakCik tu yang latest , 

Korang nak bace ke ?


Haaa , jemput-jemput laa melawat blog PakCik tu . :p 

Aku sebenarnye , bukanlah seorang yang minat membaca , 
Tapi disebabkan penulisan PakCik tu , 
Aku rase , hermm , 
ngam dengan jiwa aku , *maybe . . . . .

Alhamdulillah , everytime PakCik Inchi tu hupdate blog die , aku akan baca , 
*kadang-kadang tu mengilai seorang diri . kih kih kih!~ 
Dan sedikit sebanyak menimbulkan minat membaca dalam diri aku , 
Untuk baca bahan-bahan tarbiyah yang lain , 
Untuk baca sejarah-sejarah Islam dengan lebih mendalam , 
Semua tu kan memerlukan pembacaan dan kefahaman yang mendalam . :) 


okeyh ! back to the main point here . 

Bercerita tentang entry PakCik Inchi kita . 
Latest update blog die , die cerita tentang Mr.J 
Seriusly , entry tu kene dengan aku , sejibik sejibun . 

Kalau nak cerita tentang zaman J aku , 
Alamat nye tak ke sudah  . 
Terlalu banyak perkara yang J aku lakukan , 
Sehinggakan bila aku melihat orang lain buat perkara J yang aku pernah buat tu , 
aku rase 

marah  

sedih  

geram

terpinggir

.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 


semua laaa ! semua perasaan tu bercampur-baur . 

bukan aku jeles  . Tak ! Tidak sama sekali ! 
aku rasa  . . . .kasihan . 

Ada yang pada luaran nye dia baik , lemah lembut , menjadi pujaan semua orang , 
tapi pada hakikat nya , dia tak sebegitu . 
sungguh rugi nya kamu , dianugerahkan oleh Allah menjadi baik dipandangan orang lain , tapi tidak mahu merebut peluang itu untuk menjadi baik pada pandangan Allah pulaa . 


Itulah manusia , seringkali melihat dan menilai sesuatu perkara atau kejadian itu pada pandangan pertama . 

Rasulullah s.a.w pernah bersabda : 
" Jauhilah kamu dari berprasangka , kerana sesungguhnya prasangka itu adalah sebohong-bohong rekaan hati (berita hati ) 
[Hadis Riwayat Bukhari & Muslim]

Aku sendiri pun , tak dinafikan , seringkali bersangka buruk terhadap someone . 
*gaya macam kita ni baik sangat laa kan nak judge orang macam tu kan . ==' 

Tapi perkara tu slowly aku buang bila aku kenal kalimah-kalimah Allah ni dengan lebih mendalam , 
bila aku kenal tarbiyah , *Alhamdulillah . 
bila aku kenal jugak sahabat-sahabat yang selalu nasihat + tegur aku . *Alhamdulillah jugak ! 

Bukan semua orang kenal Tarbiyah macam mana yang kita kenal , 
So , kenapa perlu kita judge orang macam tu kan ? 

Disebab kan itu Allah sebut dalam Al-quran , 

" Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat , 
"Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di Bumi . " 
Mereka bertanya (tentang Hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata ) : 
"Adakah Engkau (Ya Tuham kami) hendak menjadikan di Bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan) , padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu ? " Tuhan berfirman : 
"Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang kamu tidak ketahui "
[2:30]

Allah berfirman , Allah hendak menjadikan khalifah di Bumi , 
siapa yang berada di Bumi sekarang ni ?
tentulah kita ,
Si-a-Manu ( manusia ) 

Kita lah yang BERPERANAN besar dalam membimbing mereka yang masih di luar sana , 
Terkapai-kapai , 
Kosong jiwa dan lara , 
Buntu di tengah Jalan , 
Hampir terjunam ke jurang Neraka , [3:103]

KITA . siapakah KITA ? 

Jawab lah di hati kalian . :') 






#baru-baru ini , kami menerima Osmet baru , *Alhamdulillah . 

Moga Allah beri kekuatan pada aku untuk sabar , tabah , teguh , utuh , kuat , semangat 
Dalam membimbing osmet baru kami , 

Sebenarnya . . . . . . . . .
 Dia membuatkan aku flashback segala J aku yang dulu , 
Dan tindakan aku , menjauhkan diri dari dia , 
Sebenarnya , itu adalah tindakan yang sangat salah ! SANGAT ! 
*ade ke patut buat cam tu ? tak ke die rase awkward ? ==' 

sorry osmet baru , saya tak sengaja , saya akan cuba jadi yang terbaik ! insyaAllah AMEEEN ! 
*Allah bantulah aku ni yang rock sangat ni . sobs sobs sobs T_T

Moga Si W mampu bantu aku tangani semua perasaan aku ni , 
Sila tegur aku bila aku nampak lain macam , 
Mungkin aku tak biasa lagi dengan keadaan yang menerima orang serupa J dengan aku , 
aku rasa  . . . . . .
Lemah . . . . . .

#FatrahFuturTikaFinalExamSangatLaTidakBest. T_T


الله ربي 


5 comments:

nurus safwanah binti samoen said...

satu ja aku nak ckp.
kita kenalkn dia dgn tarbiyyah.
sbb tarbiyyah jgk kn kita jd mcm sekrg.

dia tu kita yg dulu. allah bg dia dkt kita mcm ujian jgk.

allah mo uji kita mira !

allah mo tengok apa kita buat. biar kita benci perbuatan dea tu. tp kita jgn sesekali tingglkan dia.

kita buat dia lalai. kita bg dea sibuk dgn rasa kemanisan tarbiyyah tu dari KITA !

Allah bg dia mo tengok cmana kita boleh jd khalifah err, murabbi untuk dea.

haha. ok ni dari hati aku sendiri.
sbb aku pn xnk dea mcm ni.

nurus safwanah binti samoen said...

plus,
allah bg kerja ni untuk kita dua, bukan aku sorg je :P

nurus safwanah binti samoen said...

plus, aku xmampu nak cakap jgn itu jgn ini kat dia.
tp aku mampu buat dia lalai dr ingt dan buat bnda tu je.

that's the best choice kott.

elyne said...

erm...betul2....actually im miss j too....sorry nak ikut proses mentarbiyahan boleh??? hehehehe... please....hehehe

amirah aznam said...

cik elyne . sure . why not . you can come and know the Makcik Tarbiyah even more if you're truely want it . maksud akk . buka hati lapang kan dada . tarbiyah itu untuk semua orang . ^^v