syitak . nafsi . sahabat .

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركته

Alhamdulillah !~ 
itu lah perkataan yang akan sering aku ulangi tiap kali jari mula menaip disini  . 

Alhamdulillah . Imtihan awal sudah pun berlalu . 
Imtihan kedua berlumba2 untuk dihabisi pula . 
belum sempat berehat , kini harus tercungap2 kembali untuk berusahasebaik yang mungkin . 

*apsal skema sangat aku kali ni ? ==' 

hari ni terasa nak update kat blog ni . 
sebab . . . . . . .  *krik krik krik . 

syitak menyapa bumi urdun hari ini . 
kanak2 arab di luar riang gembira menyambut hujan yang membasahi mereka . 

kali ni , syitak datang lambat . 
mungkin syitak yang lalu terlalu lama . 
mungkin . 

Alhamdulillah . dapat merasa kesejukan di Jordan yang boleh tahan panasnya . 
sengaja aku biarkan tingkap ku terbuka , 
walaupun , kesejukan menyengat tulang2 ku . 

*ayat novel betul aku ni . 

sebenarnye , tiada apa yang ingin diceritakan . 
cume luahan hati mungkin . sedikit . 

ntah kenapa , hari ni . hati aku ni terdetik utk tgk gambar2 aku bersama2 sahabat2 aku yang dulu . 
rindu mungkin . 
seronok bila dapat bersama mereka . 
berkongsi masalah . 
bersaing tika exam menjelma .
bergelak ketawa bersama . 
menanges bersama . 
dan banyyaakk lagi kisah2 pahit dan manis aku bersama mereka . 

di bumi Jordan ini . aku mengenal erti persahabatn yang sebenar . 
aku dapat melihat . 
seorang demi seorang rakan yang sanggup bersama2 aku . 

mereka tahu aku ini orang yang macam mana . 
bila aku sedih . bila aku ketawa . bila aku marah . 

dalam hati kadangkala aku terdetik . 
adakah mereka sahabat dunia akhirat aku ?
adakah mereka yang akan memimpin tangan ku ? 
adakah aku sekadar bahan gurauan mereka ?

atau 

adakah aku pernah wujud di dalam hati mereka . ? 

Allah aturkan hidup kita seperti sebuah jalan yang banyak cabang . 
antara salah satu cabang itu , adalah jalan mati .  
jika kita berusaha dan yakin pada diri kita sendiri , 
jalan yang mati itu , tidak akan kita temui . 

semua nya bergantung pada diri kita sendiri untuk memilih jalan hidup kita . 
bergantung pada diri kita sendiri untuk memilih siapa yang akan memimpin tangan kita dikala kita kegelapan.

begitu juga sahabat . 
adakah sahabat kita sedang memimpin tangan kita ke jalanNya ? 
adakah kita sedang memimpin tangan sahabat kita ke jalanNya ? 

sedikit demi sedikit ,
lama-lama menjadi bukit . 



Dari Abu Hurairah r.a. berkata : Rasulullah s.a.w bersabda : 
"Barangsiapa yang dikehendaki oleh Allah mendapat kebaikan , 
maka ditimpakan musibah (ujian)kepadanya . " 
(Hadis Riwayat Bukhari)

*bercampur - baur . =='



No comments: